Program 2019

Pris: 32.000 kr. inklusiv direkte fly, 5-stjernet hotel, lokal transport, alle måltider (på nær et) og alle oplægsholdere/virksomhedsbesøg. Book inden d. 20 november og opnå early bird pris på 28.000 kr.

Vi har sammensat et program, der giver indblik i de vigtigste trends med særligt fokus på nye digitale forretningsmodeller og kunstig intelligens. Herover ses et udpluk af programmet. Ret til ændringer i programmet forbeholdes.

Periode: D. 9. – 15. marts

LØRDAG D. 9 MARTS:

Afrejse fra Danmark med SAS

DAG 1, SØNDAG D. 10 MARTS:

BLØD LANDING I SHANGHAI

Ankomst til Pudong lufthavn og transport til hotellet. Efter check ind lægger vi ud med en vandretur i Shanghais gamle gader, som konstant må vige for nye skyskrabere af glas og stål. Vi ender på toppen af den hæsblæsende metropol i Shanghai Tower med en imponerende udsigt over byen, der har mere end 24 millioner indbyggere.

Vi slutter af med en fælles middag.

DAG 2, MANDAG D. 11 MARTS:

PROGRAM INTRO, MADE BY CHINA 2025, SOCIAL MEDIA & IFLYTEK

Kina er verdens største eksportør, og landets fabrikker er leveringsdygtige i alt lige fra billigt plastiklegetøj og julepynt til avancerede droner og smartphones. Men alvorlige bivirkninger som forurening og social ulighed betyder, at modellen ikke længere er bæredygtig. Derfor skal verdens næststørste økonomi fremover være drevet mere af forbrug og services. Desuden lægger en ambitiøs plan for Kinas produktionsvirksomheder - Made in China 2025 - op til, at Kina skal klatre højere op i den globale værdikæde, blandt andet ved hjælp af robotteknologi og avanceret brug af kunstig intelligens.

Kinesiske virksomheder er begyndt at sætte nye standarder inden for droner, telekommunikation og genforskning, men produktiviteten halter. Vi åbner derfor programmet med en introduktion og opdatering på China tech 2019 ved Christina Boutrup. Herefter vil ekspert i sociale medier og e-handel, Tina Hu, fortælle om Kinas digitale økosystem og give konkrete eksempler på virksomheder, der er langt foran dem, vi kender i Vesten. Derefter besøger vi Iflytek, som er en af verdens førende virksomheder inden for stemmegenkendelse.

www.iflytek.com

DAG 3, TIRSDAG D. 12 MARTS:

VERDENS INNOVATIONS-CENTRUM: STARTUP HUB & AI-KOMETEN YITU

Kina er med sine knap 1,4 milliarder mennesker verdens folkerigeste land, og det giver helt nye udfordringer, at over halvdelen af alle kinesere i dag bor i byerne. Den kinesiske regering søger inspiration i hele verden, men der er behov for helt nye teknologier og standarder for at håndtere for eksempel fødevaresikkerhed, infrastruktur og en voksende ældrebyrde. Markedet er enormt, og sulten efter økonomisk succes driver den teknologiske udvikling frem i et hæsblæsende tempo. I den aktuelle femårsplan, som udstikker retningslinjerne for Kinas økonomi fra 2016-2020, er der stort fokus på innovation, og den kinesiske regering investerer massivt i forskning og udvikling.

Vi besøger et af de mest succesfulde inkubator-miljøer i Shanghai, og får deres bud på, hvordan innovation ser ud i Kina. Sidst men ikke mindst besøger vi Yitu, som er blandt verdens førende inden for ansigtsgenkendelse og blandt andet har udviklet og implementeret banebrydende produkter og services baseret på kunstig intelligens til en overbebyrdet sundhedssektor.

www.yitutech.com

DAG 4, ONSDAG D. 13 MARTS:

NYE FORRETNINGSMODELLER & DIGITALISERING: ALIBABA, TMALL, ANTFINANCIAL, HEMA

Selvom kinesiske virksomheder har tradition for at kopiere, så er virksomheder som Facebook og Google begyndt at studere, hvad kinesiske internetvirksomheder kan. Særligt inden for sociale medier og e-handel, hvor Kina af branchefolk vurderes at være 5-8 år foran Vesten.

Kinesiske virksomheder er innovative, når det handler om nye forretningsmodeller og økosystemer. De er ikke drevet af reklamepenge og clicks, men af de biprodukter, som er integreret i deres univers. Vi får et spændende indblik i den ”black box” af sociale medier og e-handel, som er med til at drive den nye kinesiske forbrugerøkonomi. Vi tager til Hangzhou og besøger Alibabas hovedsæde, hvor vi får indblik i, hvordan verdens største e-handelsvirksomhed fungerer, og hvordan mobilbetalinger er med til at understøtte den digitale forretningsmodel. Vi besøger også Hema Fresh, som er spydspidsen i Alibabas New Retail-satsning, der går ud på at transformere fysiske butikker ved hjælp af nye teknologier.

www.tmall.com www.antfin.com

DAG 5, TORSDAG D. 14 MARTS:

LYNLOGISTIK OG VERDENS HURTIGSTE EL-BIL: JD.COM & NIO

Vi besøger JD.com, som er Alibabas største konkurrent og har en forretningsmodel, der minder om Amazons. Virksomheden er blot længere fremme teknologisk, fordi den allerede har flere års erfaring med at eksperimentere med brugen af robot-udbringning og dronelevering. JD.com har fuldautomatiske varelagre og er for længst begyndt at ekspandere i Sydøstasien. Næste skridt er Mellemøsten, Europa og USA i de kommende år. JD.com har et erklæret mål om at overhale Alibaba som Kinas største – og dermed verdens største – e-handelsvirksomhed.

Derefter skal vi besøge en af Kinas unge og mest lovende elbilproducenter NIO, som nyder godt af subsidier og massiv opbakning fra den kinesisk regering. Mens det koster langt over 100.000 kr. og lang ventetid at få en nummerplade til en benzinbil i Shanghai, er det gratis at få en nummerplade til en elbil, og man får den med det samme!

NIO har ikke bare sat banerekord på Nürburgring og autonomous driving rekord på Circuit of America, men har også et stærkt koncept, som er data- og communitydrevet – til ekstremt konkurrencedygtige priser. Tesla kommer snart til at møde massiv konkurrence!

www.jd.com www.nio.io

FREDAG D. 15 MARTS:

AFREJSE FRA SHANGHAI – ANKOMST I KØBENHAVN

Afhentning på hotellet og transport til Pudong lufthavn.

Hjemrejse til Danmark.